tizenöt + tizenhét =

kettő × 5 =

Képzelj el egy cigarettafüsttől homályos divatszalont, ahol a beszűrődő fényben meg-megcsillan egy fekete hernyóselyem, ahogy kiterítik a faragott, tölgy szabóasztalon. Bejön a nyikorgó üvegajtón egy magas szépség kalappal, és azt látod, hogy minden tökéletes rajta.

Az 1900-as évek elején a szappanok, krémek és divatáruk tömegtermelésének megjelenése kitaposta az utat a filmcsillagok előtt. Ahogy a kávézók és áruházak a fogyasztók kegyeiért versengtek, úgy a divatideálok is a kor igényeit próbálták maximálisan kiszolgálni. Azt azonban fontos megemlíteni, hogy a nőideálok alakulásában komoly szerep jut a férfiaknak, gondoljunk csak bele, hogy a legnagyobb divatdiktátorok jelentős többsége is férfi.

Coco Chanel megjelenésével a régi korok „tömör gyönyör” nőideáljai népszerűségüket vesztették. Az 1920-as évek trendje a vékony és fiús volt. Teret hódított a rövid haj, a sportöltözetek, valamint a make-upok használata szinte kötelező volt. Példaként említeném Louise Brooks-t vagy Clara Bow-t.

A 30-as években viszont már a drámai dívák jöttek divatba, a végzet asszonyai, mint Greta Garbo vagy Marlene Dietrich. Nadrágban és cigarettával a kezükben ráerősítettek a kor kétértelmű nőiességére.

Ez a kétértelmű nőiesség a második világháború kitörésével megszűnt. Az új követelmény az volt, hogy egy nő legyen nő, méghozzá olyan, aki a férfiak vágyálmait kielégíti. Így a hatalmas vörös ajkak és a gömbölyded, homokóra alak lett a kor új nőideálja. A bombázórepülőkön és a filmvásznon olyan csillagok tűntek fel, mint Veronica Lake vagy Lana Turner. A háború után viszont a kedves, csupa szív háziasszony szerep lett a mérvadó, amelyet a Grace Kelly és Doris Day típusú nők reprezentálnak a legjobban. A tökéletes mindig tiszta háziasszony, aki mindig készen létben áll a konyhában fakanállal a kezében.

Szexi, önálló és cseppet sem édes

Marilyn Monroe-nak köszönhetően megjelent az új nőtípus, aki szexi volt, önálló és cseppet sem édes. Ennek az új nőideálnak a kialakulásában fontos szerepe volt a háborúnak, hiszen amíg a férfiak a hazájukat szolgálták, addig a nők kényszerültek munkára helyettük, azért, hogy eltarthassák a családot. Amikor viszont véget ért a háború és a férfiak hazatértek, a nőknek újból vissza kellett térniük a háztartásba, ezáltal ismét előtérbe került a gyengéd, gondoskodó szerepkör. Egy filmrendező, Mario Costa 1946-ban fedezte fel Gina Lollobrigidát, akinek ezzel elindult a filmkarrierje. Barna szemeivel, szépségével és érzékiségével kápráztatta el a nézőket.

Gebén vagy férfiasan?

Az 50-es, 60-as években Brigitte Bardot és Audrey Hepburn, majd Twiggy voltak a szépségideálkövetők ikonjai. Twiggy kóros soványsága azóta is követendő példa, azaz később taglalni fogom ezt a kérdéses témakört.

A 70-es években Jane Birkinnek, a 80-as években újra a férfiasabb kinézetű hölgyeknek kedveztek, mint például Grace Jones, aki az eddigiektől teljesen eltérő nőideált testesített meg. Megmagyarázhatatlan büszkeségével hívta fel magára a figyelmet, ami szöges ellentétben állt a 70-es évekre jellemző természetességgel.

A festetlen arc és egyszerű ruhák jellemezték a sztárokat. Népszerű televíziós sorozat volt akkoriban a Charlie angyalai. A főangyal, Farrah Fawcett loboncos sörényével, kisportolt testével azt sugallta, hogy a szép haj és a formás test bármilyen ruhában hódító lehet. Kifelé szárított, hosszú tincseivel divatot teremtett, a stílust Charlie-frizurának nevezték el.

Diana Spencer 1981 nyarán lett a walesi herceg felesége. A királyi család addig is az érdeklődés középpontjában állt, de az, hogy a rájuk jellemző, klasszikus fazonú, méregdrága cipőket, kalapokat egy bájos, fiatal lány viseli, mindenkit elbűvölt. Fotók százai készültek a hercegnő minden toalettjéről. Lépcsőzetesen vágott hajviseletét sokan lekoppintották.


A 90-es évekbeli modern nő megtestesítője, Sharon Stone nemcsak szép, hanem okos is. Tudja, mivel képes hatni a férfiakra, és ki is használja. A színésznő egyetemet végzett, majd modell lett, végül a filmnél kötött ki. Az Elemi ösztön biszexuális krimiírónőjeként futott be. Legemlékezetesebb jelenete az volt, amikor keresztbe rakta a lábát, és nyilvánvalóvá vált, hogy nem visel alsóneműt.

90-es évek

Ezen évek ideálja viszont még ettől is meghökkentőbb volt. Courtney Love züllesztő „heroincsaj-arculata” tátongó űrt hagyott maga után a századfordulóra. Később ezt a stílust az Olsen ikrek, Lindsey Lohan, Nicole Richie és Paris Hilton követték, akik buliról bulira jártak, hol részegen, hol pedig bedrogozva kapta őket lencsevégre a kamera. Kötelező stíluselemeik a monumentális napszemüveg, a drága táskák illetve a kicsit butuska viselkedés.

Újra hódít a nőiesség. 2000-ben a legdivatosabb énekes-színésznők közül Jennifer Lopezre kattintanak legtöbbet az interneten. Szép testű, drága ruhákban feszít, szexis, de fellelhető benne a régi ideálok sebezhetősége, erotikus kisugárzása is. Napjainkban a sztárok több szeretetre, tapintatra és nyugodtabb magánéletre vágynak, mert médianépszerűségük miatt kiszolgáltatottabbak, mint gyönyörű elődeik.

Az átlagember idomulni akar az elvárásokhoz, és ez az ideáloknak nagy felelősség. Te mit gondolsz?

A következő részben a 21. század szélsőségeit és végleteit vettem gorcső alá. Figyelem, megrázó tartalomra számíts!

Katt tovább: 1. RÉSZ, 3. RÉSZ